Att börja simskolan

Hur går det till i simskolan och vad händer?

När du bokat och betalat din plats så är den klar. (Ni kan läsa om respektive gruppnivå under lilla och stora bassängen)

Info till er med barn i Simklubben 1970’s simskola

  • Första lektionen på terminen: Samling på läktaren för ALLA barn oavsett grupp. Dagsansvarig och ledare presenterar sig. Ledarna ropar upp respektive grupp. Sedan går ledaren och barnen till den platsen som i fortsättningen kommer att vara gruppens samlingsplats.
  • Vi följer Svenska Simförbundets Simlinjen: Enligt Simlinjen så börjar vi med ryggsim och crawl (som är tekniskt lättare) och när barnet klarar att simma 10 m så börjar vi öva på bröstsim. Enligt Simlinjen så ska det vara minst 2 ledare per 12 barn. Vi i SK70 har oftast fler ledare till alla våra grupper, endast i undantagsfall har vi så få som två ledare per simskolegrupp.
  • Ledare: Alla dagar vi har simskoleundervisning har vi dagsansvariga (klädda i svarta SK70-tröjor) som är de personer ni föräldrar skall kontakta vid frågor eller information. Våra simskoleledare (klädda i röda SK70-tröjor) är där för att hålla i lektionerna och ansvara för barnen under lektionen, de skall ej störas. Dagsansvariga rapporterar till kansliet efter varje avslutad dag med simskolor. Alla våra ledare erbjuds löpande både interna och extern utbildningar.
  • Flytt mellan grupper: Under de första fyra lektionerna av terminen kommer ledare och dagsansvariga att kontrollera att barnen passar i sina grupper. Om de bedömer att ett barn behöver flytta upp eller ner en grupp blir målsman informerade. Vi kommer då leta efter en ledig plats i en mer passande grupp. Efter dessa fyra första lektioner kommer barnet stanna i sin grupp och lektionerna planeras utefter barnen i grupp.
  • Hygien: Barnen ska duscha och tvätta sig med tvål innan badkläderna tas på, detta sker innan de kommer till uppvärmningen. Detta för att klorhalten i vattnet inte ska behöva höjas ytterligare, vissa personer är känsliga mot klor.
  • Åldersgräns: Barn från 8 år byter om i ”rätt” omklädningsrum. Tjejer på damernas och killar på herrarnas. Vi har samma regler som badhuset. ”Rätt” omklädningsrum gäller även alla föräldrar/vuxna!
  • Simglasögon: Barnen ska inte ha simglasögon i Miniplask och Baddaren eftersom man med simglasögon inte kan uppnå en bra vattenvana, vilket är målet med dessa grupper. Däremot är simglasögon tillåtet i efterföljande grupper. I Medley och uppåt får barnen mer än gärna ha simglasögon då det underlättar för barnen att lära sig teknikerna.
  • Badkläder: Barnen ska helst ha åtsittande badkläder. Om badshorts används bör de vara korta annars är badbyxor av åtsittande modell att föredra. Långa badshorts blir tunga och skapar motstånd i vattnet när barnen simmar (det blir svårare att lära sim simma).
  • Långt hår: Barnen ska ha håret i en tofs om de har långt hår eller använda badmössa. Håret kommer i vägen och skapar motstånd i vattnet när barnet simmar. Om barnet fryser värmer en badmössa.
  • Utrustning: Barnen använder inga egna flytredskap utan vi använda SK70´s och badhusets utrustning (tex flytkorvar, plattor och livbojar).
  • Uppvärmning: Barnen ska sitta själva vid uppvärmningen. Anhöriga ska endast lämna barnen och därefter sitta på läktaren, om inte det finns särskilda behov (dessa anmäls till dagsansvarig eller kansliet i förväg). Föräldrar vid kanten kan störa lektionen och koncentrationen i gruppen.
  • Försäljning: Simklubben 1970 har försäljning av simglasögon och badmössor i samband med fikaförsäljningen på lördagar och söndagar. Det är våra tävlingssimmare som säljer fika och alla inkomster från fikaförsäljningen går direkt tillbaka till ungdomarna i vår tävlingsverksamhet!
  • Svårighet att delta: Vi vill gärna att ni i förväg meddelar kansliet eller dagsansvarig om ert barn inte kan eller har svårigheter att delta i vissa moment pga. sjukdom, diagnos eller andra hinder.
  • Barnansvar: Föräldrarna ansvarar för barnen fram till dess att lektionen börjar, under lektionen ansvarar ledarna och då sitter föräldrarna på läktaren. Efter lektionen så ansvarar föräldrarna åter igen för sina barn.
  • Bad utanför lektionstid: Det är inte tillåtet att bada före eller efter våra lektioner. Men bada gärna med er barn på fritiden mellan lektionstillfällena!
  • Barn som stör lektionen: Vi har tyvärr haft problem med barn som inte lyssnat på simskolans ledare och stört lektioner. För att komma tillrätta med detta kommer våra ledare från och med nu ges möjlighet att sätta upp barn på kanten om ovan beteende upprepas. Om ditt barn sätts på kanten, prata med dagsansvarig så hjälps vi åt att försöka förebygga fler tillfällen!
  • Missade lektioner: Vår policy är att vi ej kan erbjuda att ta igen enstaka missade lektioner. Många av våra grupper är fullbokade under terminen och det skulle riskera säkerheten för barnen och sänka kvalitén på undervisningen att ta in fler barn i grupperna. Vid längre sjukdomsperiod kontakta kansliet så kan vi se över situationen.
  • Återbetalning: Innan terminen börjat sker återbetalning vid avbokning. Efter terminsstart sker återbetalning enbart vid sjukdom och skall intygas av läkare.
  • Mailadresser: I vårt system SportAdmin finns möjlighet att anmäla tre mailadresser per barn. Vill ni ha mail till fler än en mailadress höra av er så uppdaterar vi i SportAdmin. Kontakta kansliet även vid byte av tex adress, telefonnummer eller mailadress.
  • Avslutning: Miniplask, Baddaren, Sköldpaddan, Sköldpaddan Sim, Pingvinen, Fisken och Hajen får diplom på avslutnigen där det står vilka simmärken barnet tagit och vilken grupp barnet skall gå i nästa termin. Medley och Teknik får ej diplom utan har simtävling som avslutning där alla som deltar får en medalj. Info om grupp till nästa termin fås per mail i dessa grupper. Till Medley måste man dock anmäla sig inför ny termin medan anmälan till Teknik-grupperna sköts av kansliet (samma som med våra övriga tävlingsgrupper).
  • Sjuk/Bortrest/Upptagen: Om ni i förväg vet att ni ej kan delta på lektionen meddela gärna per mail till kansliet. Mailen läses ej på helgen och vi behöver ej denna info i efterhand.

Har ni fler frågor så hör av er till vårat kansli på; kansli@sk70.se.

Vid frågor:

7 + 1 = ?